De week in 8 afvallinks

People, planet and profit

De eerste weken van het nieuwe jaar stonden twee onderwerpen centraal in de pers en sociale media: kledinginzameling en E-waste.

Kledinginzameling kwam in het nieuws door een artikel in de Volkskrant. Gemeenten worden in dit artikel neergezet als ‘graaiers’ die over de rug van de ‘noodruftige’ medemens zo veel mogelijk geld uit de kledinginzameling willen halen. Maar moeten die klagende charitatieve instellingen niet ook de hand in eigen boezem steken? Waarschijnlijk wel, omdat juist zij de gemeenten de winst van kledinginzameling hebben laten zien door tegen elkaar op te bieden Ook Tweede Kamerleden stellen hier vragen over, onder aanvoering van @carladikfaber.  De VNG heeft inmiddels namens de gemeenten een reactie geplaatst zonder de verantwoordelijk staatssecretaris voor de voeten te willen lopen . De discussie wordt ook gevoerd op de afvalgroepen op Linkedin , het hevigst in de groep Afvalcafe (nog niet afgerond). Wie de moeite neemt de reacties te lezen, moet constateren dat het zoals gewoonlijk wat genuanceerder ligt.

Over e-waste was de verontwaardiging in de pers en sociale media zonodig nog groter. Het Jeugdjournaalhad een uitzending  over de gevaarlijke omstandigheden waarin kinderen in de Derde Wereld wit- en bruingoed uit met name ons land demonteren om er herbruikbare stoffen uit te halen. De regering in Ghana – waar de kinderen geïnterviewd werden – heeft inmiddels ook de kwestie hoog op de agenda staan. Wecycle, de organisatie die voor alle gemeenten (min een) de E-waste verwerking verzorgt, heeft over dit verhaal vreemd genoeg geen woord gerept

Afval kwam dus weer eens niet positief nieuws. Het onderwerp blijft maar rieken door alle financiële belangen die met ons afval gemoeid zijn.  Dat MVO Nederland als een van de tien trends in Nederland in haar trendonderzoek constateert dat de consument geen eigenaar maar eerder gebruiker van producten wil zijn, is dan ook niet zo gek. Als gebruiker van een product ben je ook niet verantwoordelijk voor het afval, heb je  niets van doen met ‘geurtjes’ die het product bij zich draagt. Hopelijk blijft de consument straks wel zo veel mogelijk ‘feeling’ houden met een product dat hij voor een  producent kiest die het PPP-principe hoog in het vaandel voert.

Dit bericht werd geplaatst in nieuws en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s